Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowoeye facebook flickr googleplusinstagram pinterest search twitter wifi youtube wheelchair Listgrid>heart kir
O nas

Wystawa

Dürer, Memling, Tycjan, Tintoretto, Veronese. Dzieła tych wspaniałych i cieszących się popularnością wśród publiczności artystów będzie można oglądać w Krakowie od 26 czerwca do 27 września 2015 r. za sprawą niezwykłej wystawy „Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu”. Przygotowuje ją Muzeum Narodowe w Krakowie we współpracy Palais des Beaux-Arts (BOZAR) w Brukseli. Ekspozycja jest częścią dużego międzynarodowego projektu "Ottomans & Europeans: Reflecting on five centuries of cultural relations".

- Muzeum Narodowe w Krakowie coraz częściej oferuje swoim gościom możliwość zobaczenia dzieł największych artystów światowej klasy i sławy. Po obrazach impresjonistów Chagalla, Turnera, Warhola, a ostatnio choćby Velazqueza czy Moneta, tym razem zaprezentujemy dzieła twórców europejskiego renesansu, działających w XVI wieku – mówi Dyrektor MNK Zofia Gołubiew. – Nazwiska takich artystów jak Dürer, Memling, Tycjan czy Bellini z pewnością zainteresują naszych gości. Wartością wystawy jest jednak nie tylko prezentacja tych wspaniałych dzieł, lecz także problem, który porusza zarówno sama wystawa, jak i międzynarodowy projekt badawczy. To wpływ Imperium Osmańskiego na kulturę i sztukę europejską XVI wieku, zaprzeczający dotychczasowemu postrzeganiu stosunków polsko-tureckich wyłącznie przez pryzmat XVII-wiecznych wojen.

Ekspozycja jest częścią dużego międzynarodowego projektu "Ottomans & Europeans: Reflecting on five centuries of cultural relations" („Turcy i Europejczycy: Refleksje na temat pięciu wieków stosunków kulturalnych "). Biorą w nim udział ważne europejskie i tureckie instytucje kultury, oprócz wspomnianego Palais des Beaux-Arts (BOZAR) w Brukseli są to: Kunsthistorisches Museum, w Wiedniu, Istanbul Foundation for Culture and Arts (Istambuł) czy Witte de With, Center for Contemporary Art (Rotterdam).

Wystawa "Ottomania. Osmański Orient w sztuce renesansu", zostanie otwarta w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie 26 czerwca. Dzięki niej polska publiczność po raz pierwszy będzie mogła obejrzeć niektóre z dzieł wybitnych twórców renesansowych, znajdujące się na co dzień w najważniejszych kolekcjach europejskich. Będą to inspirowane orientem prace takich artystów jak: Gentile Bellini, Albrecht Dürer, Hans Memling, Tycjan Vecelli, Jacopo Tintoretto, Paolo Veronese, Vittore Carpaccio, Hans von Aachen i inni. Dzieła pochodzą m.in. z kolekcji Kunsthistorisches Museum i Galerii Albertina w Wiedniu, British Museum oraz National Gallery w Londynie, Galerii Uffizi we Florencji, Starej Pinakoteki w Monachium czy Palacio Real w Madrycie.

Podobna wystawa pod tytułem "The Sultan's World. The Ottoman Orient in Renaissance Art" ("Świat sułtanów. Orient osmański w sztuce renesansu"), współorganizowana przez MNK, pokazana zostanie w Brukseli i potrwa od 27 lutego do 31 maja 2015 r.

Renesans to okres rozwoju Imperium Osmańskiego. W Europie rozkwitała fascynacja Turcją i jej kulturą, mimo strachu przed kolejnymi posunięciami zaborczej i wciąż rosnącej w siłę dynastii Osmanów. Przygotowywana wystawa ma na celu pokazanie zróżnicowanego wizerunku Turcji osmańskiej i Turków w sztuce Włoch, Niemiec, Niderlandów, Polski i Węgier. Kraje te w szczególny sposób wchodziły w relacje z potęgą muzułmańską, nie tylko poprzez toczone wojny, ale przede wszystkim dzięki niezliczonym kontaktom handlowym oraz wyprawom do Konstantynopola podejmowanym przez dyplomatów, podróżników i wreszcie wybitnych artystów, jak Gentile Bellini.

Na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie można będzie obejrzeć blisko 150 dzieł sztuki. Obok malarstwa i grafiki zaprezentowane zostanie także rzemiosło artystyczne, w tym kilka unikatowych obiektów, np. królewska zbroja Stefana Batorego ze zbiorów cesarskich w Ambras czy podarunki dyplomatyczne Sulejmana Wspaniałego dla króla Hiszpanii cesarza rzymskiego Karola V.

Kurator: Michał Dziewulski
Współkuratorzy: Robert Born, Guido Messling
Koordynatorzy: Aleksandra Kłaput, Lidia Kozieł-Siudut, Beata Foremna
Aranżacja: Anna Wisz
Design: Karolina Grzywnowicz, Jakub Rudziński

Organizatorzy

Współorganizatorzy

Wystawa w ramach projektu „Ottomans & Europeans: Reflecting on five centuries of cultural relations”

Przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej

oraz

Mecenas Muzeum Narodowego w Krakowie

Patroni Medialni